SLAAPPROBLEMEN

Wanneer spreken we van een slaapprobleem?

We spreken van een chronisch slaapprobleem als klachten minstens drie keer per week optreden en gepaard gaan met klachten zoals vermoeidheid, slaperigheid overdag, concentratieproblemen en prikkelbaarheid gedurende minstens drie maanden. Er zijn verschillende vormen van slaapstoornissen zoals: objectieve slaapstoornissen, gedragsmatige slaapstoornissen, primaire of secundaire slaapstoornissen.

Objectieve slaapstoornissen:

Zijn meetbaar met een polysomnografie (PSG) of andere onderzoeksmethoden in een slaapcentrum. Te denken valt aan:

  • Slaapapneu (ademstops in de nacht met snurken)
  • Restless legs (rusteloze benen)
  • Parasomnieën (ongewone gedragingen in de nacht, zoals: slaapwandelen, praten/gillen, nachtelijke angst..)

Deze slaapstoornissen worden meestal vastgesteld door een neuroloog, somnoloog (= slaapdeskundig arts), een longarts of een KNO-arts.

Subjectieve of gedragsmatige slaapstoornissen:

Dat wil zeggen dat je slaapgedrag niet optimaal is, dat je stresst of piekert of dat je het idee hebt slecht te slapen. (gedragsmatige insomnie). Je kunt hierbij denken aan:

  • Slecht inslapen (+ neiging te lang door te slapen)
  • ’s Nachts te vaak wakker liggen — piekeren
  • ’s Nachts te lang wakker liggen — piekeren
  • ’s Morgens te vroeg wakker worden (+ vroeg naar bed gaan)
  • ’s Morgens onvoldoende uitgerust voelen (tegen de dag opzien)
Secundaire slaapstoornissen:

Secundaire slaapproblemen zijn het gevolg van een ander bestaand probleem. Bijvoorbeeld:

  • Door lichamelijke pijn
  • Opvliegers door de overgang
  • Licht of geluid
  • Piekeren
  • Dagelijkse problemen
  • Trauma’s
  • Onrust in je leven
  • Relatieproblemen
  • Een ziekte zoals diabetes, Parkinson, chronische pijn, e.a.

De hele levensloop, zowel op de dag als in de nacht, houdt sterk verband met elkaar. Dus wat overdag gebeurt kan grote invloed hebben op de nacht en het slapen. Je herkent vast wel dat nachtelijke slaapproblemen grote invloed hebben op je dagelijks leven overdag. Een slaapstoornis is dus niet alleen een nachtelijk probleem. Het is een 24-uurs probleem. Het verband met je dagelijks functioneren mag je niet uit het oog verliezen. Goed inzicht verkrijgen in de oorzaak, de aard en de ernst van het slaapprobleem is noodzakelijk om zelf grip te krijgen op je slaap en er verbetering in te kunnen gaan brengen.

Vicieuze cirkels en conditionering

Slaap is heel sterk te beïnvloeden door gewenning of gewoontevorming. Dit heet conditionering. Wanneer je 3 nachten even een kop thee hebt gedronken om 5:00 uur, is de kans aanwezig dat je de vierde nacht ook om 5:00 uur wakker wordt omdat er thee gedronken moet worden. Het is al een gewoonte aan het worden. Dit geldt zelfs voor het “op de klok kijken”. Doe dit in de nacht nooit, want het went en je wordt er wakker van, je gedachten springen op “aan”, je gaat denken “hoe lang nog” en “hoe lang al gehad”? Om wakker van te liggen….

Een vicieuze cirkel is snel gemaakt. Een paar nachten niet goed slapen en je gaat denken: “als ik dan deze nacht maar slaap”. Je maakt spanning en schept verwachtingen. Dit ondermijnt de benodigde rust en ontspanning. Je slaapt juist slechter en gaat nog meer twijfelen en onrust voelen… 

LEES MEER INFORMATIE OVER:

Wanneer spreek je van een inslaapprobleem?

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 45 minuten en blijft dit moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl je toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een doorslaapprobleem?

Wanneer je moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 45 minuten of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Lees verder >>

Het is ongeveer half 4 in de nacht. Je kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. Je probeert het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en je bent het zat.

“Zie je wel, ik wist wel dat het geen zin had om te blijven liggen..”.

Lees meer>>

Wanneer kun je denken aan slaapapneu?

Vooral wanneer je overgewicht hebt, man bent, alcohol gebruikt en rookt, onregelmatige werktijden hebt, misschien ook nog spierverslappers, pijnstillers of slaappillen gebruikt…. dit zijn negatieve factoren.

Je herkent slaapapneu aan:

  • veel en hard snurken.
  • plotseling ophouden met ademen.
  • met een ruk, zwetend en met hartkloppingen weer opnieuw beginnen met ademen en snurken.
  • overdag overmatige vermoeidheid.
  • heel hard werken om de moeheid niet te voelen. “Als ik ga zitten slaap ik”.
  • een klagende partner over nachtelijk snurken.

Lees verder>>

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen.

  • alleen al de gedachte aan het ‘s-nachts zweten doet het zweet je uitbreken….
  • je bent in de overgang (uiting van hormonale veranderingen)
  • je voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress).
  • je wordt ’s nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst/paniekgevoel, overbelasting).
  • een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond.

Lees verder>>

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggensteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen. Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter zijn er veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen.

Lees verder >>