INSLAAPPROBLEMEN

Wanneer spreek je van een inslaapprobleem?

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 45 minuten en blijft dit moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl je toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

Hoe ontstaan inslaapproblemen?

Het kan zijn dat je lastig inslaapt door:

  • Pijn en ongemakken bij het naar bed gaan
  • Piekeren en nadenken over lastige dagelijkse problemen, maar soms ook over kleine zaken
  • Een pijn of angst die je niet los laat
  • Een storend geluid (snurken) of gevoel (jeuk, pijn) of iets anders wat je alert houdt
  • Te hard en te lang nuttig blijven en doorwerken vlak voor het slapen gaan
  • Beeldschermgebruik door het blauwe licht
  • Overmatig slapen overdag waardoor de slaapdruk te laag is
  • Omgekeerd slaapritme (ploegendiensten) 

Wat kun je zelf doen?

Door ruim een uurtje voor het slapen gaan te beginnen met “opslomen”, duidelijk je bezigheden af te bouwen. Je  hoofd komt hierdoor al iets meer op de ‘ruststand’ te staan. Je kunt het beste de lichten dimmen en geluid zacht zetten. De dag voor jezelf afsluiten en overgaan tot ontspanning en wat keuvelen en rommelen. Je kunt je lichaam voorbereiden op de slaap door pijn te verzachten met oefeningen, goed op je houding te letten of de benen alvast omhoog te leggen. Een goede overgang voor je gedachten naar de nachtrust toe is dat je eventuele zaken opschrijft die je niet wilt vergeten en een vast slaapritueel uitvoert. Dit inslaapritueel is zeer waardevol. Je kunt hierbij denken aan het dagelijks in dezelfde volgorde herhalen van:

  • oefeningen doen om je pijn/klachten te verzachten
  • tafel dekken voor morgen
  • deuren en ramen controleren
  • tanden poetsen/douchen/toilet/e.a.
  • kleding klaarleggen voor morgen
  • wekker zetten
  • boekje lezen of favoriete muziek luisteren (geen TV kijken!)
  • licht uit en welterusten zeggen.

Door dit vaste patroon van naar bed gaan weet je lichaam dat het gaat slapen. Slaap is sterk te beïnvloeden door gewoontevorming (conditionering) en daar is je slaapritueel een goed voorbeeld van.

LEES MEER INFORMATIE OVER:

Wanneer spreek je van een doorslaapprobleem?

Wanneer je moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 45 minuten of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Lees verder >>

Het is ongeveer half 4 in de nacht. Je kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. Je probeert het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en je bent het zat.

“Zie je wel, ik wist wel dat het geen zin had om te blijven liggen..”.

Lees meer>>

Wanneer kun je denken aan slaapapneu?

Vooral wanneer je overgewicht hebt, man bent, alcohol gebruikt en rookt, onregelmatige werktijden hebt, misschien ook nog spierverslappers, pijnstillers of slaappillen gebruikt…. dit zijn negatieve factoren.

Je herkent slaapapneu aan:

  • veel en hard snurken.
  • plotseling ophouden met ademen.
  • met een ruk, zwetend en met hartkloppingen weer opnieuw beginnen met ademen en snurken.
  • overdag overmatige vermoeidheid.
  • heel hard werken om de moeheid niet te voelen. “Als ik ga zitten slaap ik”.
  • een klagende partner over nachtelijk snurken.

Lees verder>>

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen.

  • alleen al de gedachte aan het ‘s-nachts zweten doet het zweet je uitbreken….
  • je bent in de overgang (uiting van hormonale veranderingen)
  • je voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress).
  • je wordt ’s nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst/paniekgevoel, overbelasting).
  • een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond.

Lees verder>>

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggensteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen. Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter zijn er veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen.

Lees verder >>