OVERMATIG ZWETEN

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen, zoals:

  • Alleen al de gedachte aan het ’s nachts zweten doet het je zweet uitbreken
  • Je bent in de overgang (uiting hormonale verandering)J
  • e voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress)
  • Je wordt ’s nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst / paniekgevoel, overbelasting)
  • Een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond. 

Zweten is een taak van ons onbewuste zenuwstelsel. Het weerspiegelt een stukje van onze gesteldheid. Het lichaam vertelt ons hoe het werkelijk met ons gaat. Door je overmatig te laten zweten word je aandacht gevraagd voor een bepaald probleem. Meestal ken je dit probleem al, je hebt bijvoorbeeld griep en koorts of je bent zenuwachtig en gespannen. Zweten kan ook een signaal zijn van hyperalertheid en overbelasting, je hebt het bijvoorbeeld erg druk. Dit kan je lichaam heel lang tolereren, echter er zijn grenzen. Door je overmatig te laten zweten heb je een probleem waarop je geen grip hebt.

Als slaapoefentherapeut help ik je in beweging te komen om iets aan het onderliggende probleem te doen. Misschien loop je al jaren lang met dit zweetprobleem… je bent niet de enige. Zweters tobben vaak langer dan 5 jaar door met hun probleem voordat ze aan de bel (durven) trekken.

Wat kun je zelf doen aan overmatig zweten ‘s-nachts:

  • Bekijk eerst je vochtinname over een hele dag. Verdeel het zo goed mogelijk.
  • Je kunt in plaats van piekeren en malen, leren zaken losser te laten
  • Je kunt in plaats van het werk opstapelen en naar jezelf toetrekken, leren delegeren en plannen
  • Je kunt laten onderzoeken of je ademregulering overdag en ’s nachts op orde is (apneu)
  • Je kunt beseffen dat (een deel van) deze klachten uit de overgang voortkomen. Bij zweten door de overgang kan het helpen een coldpack aan het hoofdeind in bed te leggen en hier met je hand contact mee maken wanneer je een opvlieger krijgt. Door het contact met de koelte, de gedachte dat de warmte weg kan en het rustig blijven, zal de warmtevlaag sneller over zijn en het zweten beperkt blijven.
  • Je kunt door middel van mindfulness en time management de viceuze cirkel van hyperalertheid, druk zijn in het hoofd, soms angst en paniek en daardoor zweten en slecht slapen….omkeren naar een opwaartse spiraal van rust en vertrouwen, beter loslaten, relativeren en daardoor weer gezond slapen.

Besef wel dat zweten normaal is bij intensief sporten en flinke hitte. Zweten is een heel functionele reactie van ons lichaam om onze lichaamstemperatuur te bewaken. Deze reden van zweten hoef je niet te behandelen.

Slaapoefentherapie pakt de klacht aan achter de symptomen en bespreekt met jou wat je het beste kunt doen aan nachtelijk zweten. Je kunt daardoor verwachten dat je een langer bestaand probleem oplost en zich bevrijd voelt van deze (soms jarenlange) bagage. Je denkt functioneler en positiever over jezelf. Je kunt beter je grenzen aangeven in je belastbaarheid. Je voelt weer rust in je lichaam wanneer je dit nodig hebt, omdat je nu oefentherapeutische handvatten hebt gekregen die helpen. Interne rust door ontspanning en zelfvertrouwen door cognitieve therapie zijn mooie medicijnen tegen overmatig zweten. Bij overgangsklachten kun je verwachten dat je minder lang en minder storend zweet en dat je weer sneller zal inslapen na een opvlieger. Het deel van de zweetklacht die voortkomt uit het opzien tegen de zweetaanvallen wordt zeker verholpen. Je zweet dan niet ernstiger dan fysiek noodzakelijk is. De stressfactor die de zaak verergert wordt weggenomen.

LEES MEER INFORMATIE OVER:

Wanneer spreek je van een inslaapprobleem?

Als je opziet tegen het naar bed gaan en onvoldoende vertrouwt op het natuurlijk inslapen ondermijn je het inslapen. Duurt het inslapen langer dan 45 minuten en blijft dit moeilijk gedurende een periode van ongeveer een maand, terwijl je toch echt rust en ontspanning zoekt in bed, dan spreek je van een inslaapprobleem.

Lees verder >>

Wanneer spreek je van een doorslaapprobleem?

Wanneer je moeiteloos inslaapt, maar 1 of meerdere malen op een nacht wakker wordt en pas na 45 minuten of langer weer inslaapt, spreken we van een doorslaapprobleem.

Lees verder >>

Het is ongeveer half 4 in de nacht. Je kijkt op de klok…”nee he, weer rond 4-en, nu kan ik niet meer slapen, want dat is altijd zo. Balen, ik kan er net zo goed uitgaan, want anders lig ik toch maar storend te draaien en te keren”. Je probeert het nog even en wordt een half uurtje later weer wakker en je bent het zat.

“Zie je wel, ik wist wel dat het geen zin had om te blijven liggen..”.

Lees meer>>

Wanneer kun je denken aan slaapapneu?

Vooral wanneer je overgewicht hebt, man bent, alcohol gebruikt en rookt, onregelmatige werktijden hebt, misschien ook nog spierverslappers, pijnstillers of slaappillen gebruikt…. dit zijn negatieve factoren.

Je herkent slaapapneu aan:

  • veel en hard snurken.
  • plotseling ophouden met ademen.
  • met een ruk, zwetend en met hartkloppingen weer opnieuw beginnen met ademen en snurken.
  • overdag overmatige vermoeidheid.
  • heel hard werken om de moeheid niet te voelen. “Als ik ga zitten slaap ik”.
  • een klagende partner over nachtelijk snurken.

Lees verder>>

Zweten ’s nachts; soms is het ongemakkelijk, je kunt je ervoor schamen en soms is het vooral lastig. Overmatig zweten kan om verschillende reden op je pad komen.

  • alleen al de gedachte aan het ‘s-nachts zweten doet het zweet je uitbreken….
  • je bent in de overgang (uiting van hormonale veranderingen)
  • je voelt je ongemakkelijk en het zweet breekt je uit (uiting van onzekerheid en stress).
  • je wordt ’s nachts badend in het zweet wakker (uiting van ademproblemen of angst/paniekgevoel, overbelasting).
  • een vrij onbekende reden is een onregelmatig drinkpatroon overdag. Dus te weinig drinken overdag en overmatig drinken in de avond.

Lees verder>>

Slaapmedicatie is bedoeld als een ruggensteuntje in emotioneel zware tijden, bij een jetlag of na een operatie om beter te slapen. Deze medicatie is tijdelijk bedoeld, echter zijn er veel slapelozen die er een gewoonte van hebben gemaakt te gaan slapen met slaappillen. Het is niet eenvoudig om hier zelfstandig mee te stoppen.

Lees verder >>